Het werk van Hans Versteeg, beter bekend als Hansa, roept associaties op met dat van 17de-eeuwse Oude Meesters als Gerard ter Borch en Gerard de Lairesse. Vooral in zijn stofuitdrukking heeft de kunstenaar goed gekeken naar zijn voorgangers. De onderwerpen die hij vastlegt, zijn echter honderd procent hedendaags.
“Een luis in de pels van de academie”, typeerde Johan van de Pas, docent aan de academie van Antwerpen, Leendert van Accoleyen. Om vervolgens te verzuchten dat het docententeam hem met een mengeling van fierheid en opluchting afleverde aan het werkveld. Niet veel later was werk van hem te zien tijdens het kunstenfestival in Aardenburg en bij het MuHKA in Antwerpen.
De Bruyckere groeide op in de Gentse volksbuurt Muide. Ze volgde de opleiding monumentale kunsten aan Sint-Lucas te Gent, waar ze afstudeerde in 1986. Vanaf begin jaren 1990 staat het menselijk lichaam centraal in haar kunst. Terugkerende thema’s in haar werk zijn kwetsbaarheid, vergankelijkheid en eenzaamheid.
Bijna elke Nederlander heeft wel eens zijn olifantenfamilie langs de A6 in Almere gezien of de twee ruggelings tegen elkaar zittende mensfiguren op Schiphol. Het sculpturale werk van Tom Claassen heeft altijd een speelse en persoonlijke toets.