Kunstenaar

Het werk van Hans Versteeg, beter bekend als Hansa, roept associaties op met dat van 17de-eeuwse Oude Meesters als Gerard ter Borch en Gerard de Lairesse. Vooral in zijn stofuitdrukking heeft de kunstenaar goed gekeken naar zijn voorgangers. De onderwerpen die hij vastlegt, zijn echter honderd procent hedendaags.

Reinoud van Vught maakt “schilderijen zonder handleiding”, zoals hij dat noemt. Er is geen vastgestelde of juiste manier om ernaar te kijken. Hij nodigt de kijker juist uit om zijn ogen uit te wrijven en met een frisse blik de kleuren en vormen op te zuigen.

Het was mijn eerste kennismaking met de priorij Sint-Catharinadal in de Heilige Driehoek op 25 mei 2016 waar mijn artistieke liefde ontbrandde. Ik kwam wat later binnen nadat ik mijn handen eerst had gewassen en niet had afgedroogd.

Kunstenaar

Ick houd niet van nonnen en papen, maer ick heb een bijsondere faveur voor de witte Nonnekens van Breda nu te Oosterhout.” Prinses Amalia van Solms, echtgenote van prins Frederik Hendrik van Oranje, was niet katholiek maar hield Sint-Catharinadal wel een hand boven het hoofd.

“Een luis in de pels van de academie”, typeerde Johan van de Pas, docent aan de academie van Antwerpen, Leendert van Accoleyen. Om vervolgens te verzuchten dat het docententeam hem met een mengeling van fierheid en opluchting afleverde aan het werkveld. Niet veel later was werk van hem te zien tijdens het kunstenfestival in Aardenburg en bij het MuHKA in Antwerpen.

Maarten Baas wordt vaak omschreven als een zogenaamde auteur-designer, wiens werk zich ergens tussen kunst en design beweegt. Zijn afstudeerproject Smoke (2002) voor de Design Academy Eindhoven werd opgenomen in de internationaal bekende Moooi collectie.

Maria Blaisse zoekt in haar werk naar een optimaal gebruik van natuurlijke materialen. In China en Japan maakte zij kennis met de buigzaamheid en veerkracht van bamboe, een materiaal dat ze sinds 2007 toepast in haar beeldende werk.

De Bruyckere groeide op in de Gentse volksbuurt Muide. Ze volgde de opleiding monumentale kunsten aan Sint-Lucas te Gent, waar ze afstudeerde in 1986. Vanaf begin jaren 1990 staat het menselijk lichaam centraal in haar kunst. Terugkerende thema’s in haar werk zijn kwetsbaarheid, vergankelijkheid en eenzaamheid.

Nulla eu aliquam justo. Sed libero odio, sollicitudin molestie mattis a, placerat vitae nunc. Duis vulputate ipsum mauris, ac venenatis erat finibus non. Proin accumsan venenatis metus.

Bijna elke Nederlander heeft wel eens zijn olifantenfamilie langs de A6 in Almere gezien of de twee ruggelings tegen elkaar zittende mensfiguren op Schiphol. Het sculpturale werk van Tom Claassen heeft altijd een speelse en persoonlijke toets.