Reinoud van Vught
Reinoud van Vught maakt “schilderijen zonder handleiding”, zoals hij dat noemt. Er is geen vastgestelde of juiste manier om ernaar te kijken. Hij nodigt de kijker juist uit om zijn ogen uit te wrijven en met een frisse blik de kleuren en vormen op te zuigen. Dat geldt ook voor het vierluik dat Van Vught speciaal voor de biënnale heeft gemaakt. In de verte is er een kruisafname in te herkennen of de hemelvaart. Maar het kunnen ook de vier seizoenen zijn, of iets landschappelijks. Van Vught verwijst naar de natuur maar ook naar het werk van Jeroen Bosch.
De schilderijen zijn gemonteerd op een monumentale kroonluchter. De voorstelling aan de voorkant is donker en zwaar, die aan de achterkant luchtig, paradijslijk bijna. De kijker kan hoogstens twee beelden tegelijk zien en wordt zodoende uitgenodigd tot het lopen van een rondje. “Om het beeld compleet te maken in je hoofd”, Reinoud van Vught, Zonder titel volgens Van Vught. “Om de tussenruimte te activeren.”