Leendert Van Accoleyen

Aalst, 1991

Instagram

Leendert Van Accoleyen reikt in zijn werk steeds naar het onmogelijke. Hij tart de zwaartekracht met constructies waarmee hij balken, planken en andere grote en zware voorwerpen de lucht in dwingt. Zo plaatste hij een legertent bovenop een vijftien meter hoge constructie van ijzeren stangen. De tentflappen wapperden in de wind als een vlag, maar hij hield het. Steevast gebruikt hij alleen menskracht, er komen geen kranen of hoogwerkers aan te pas. Bij het maken van zijn werk staat hij geregeld doodsangsten uit, en die spanning is ook voor de kijker nog goed voelbaar. Verrassend genoeg kiest hij juist een heel kwetsbare en kleine gebeurtenis om uit te leggen waar het in zijn hemelbestormende werk om gaat. Eens viel hem een honingbij op, die van bloem naar bloem ging. Steeds als hij landde op een klein bloempje, boog het lange dunne steeltje ver door, en moest de bij zich in evenwicht zien te houden. Toen de bij wegvloog veerde de dunne steel weer terug en stond de bloem weer recht. Die kracht van de natuur zit ook in het werk van Leendert Van Accoleyen.

Onderweg naar Mars 002 (2021)

Je ziet ze weleens liggen in het bos: bomen die, met wortel en al, neergehaald zijn door een storm. Zo’n gevelde reus roept idee n op over de onvermijdelijke neergang van wat eerst fier rechtop stond, en over het einde van het leven. Deze boom is met man en macht weer opgericht, en zelfs voorzien van wielen. Tegen beter weten in doet de kunstenaar een liefdevolle poging om deze boom een tweede leven te geven, waarin hij zelfs meer kan dan ooit: zich verplaatsen, het avontuur en de vrijheid tegemoet.

 

Kracht van de kudde (2021)

Net als bij de opgerichte boom heeft Leendert Van Accoleyen ook bij dit werk een schijnbaar onmogelijk idee, een droombeeld bijna, en gaat hij tot het uiterste om dat werkelijkheid te laten worden. Alles draait hier om het oprichten van wat zich normaal gesproken liggend door onze wereld beweegt: de standaard goederencontainer, die we zo vaak zien op schepen en vrachtwagens dat ze ons nauwelijks meer opvallen. Pas wanneer je er een uit die maalstroom van het goederenvervoer haalt en hem kantelt word je overweldigd door de volle lengte van het gevaarte: twaalf meter.

Van Accoleyen werd enkele jaren geleden geraakt door het schokkende nieuwsbericht dat mensen die probeerden Europa te bereiken in een containervrachtwagen de dood vonden. In het beeld van mensen die dicht op elkaar staand in een container neervielen en stierven zag hij ook een echo van de manier waarop mensen afgevoerd werden in de Tweede Wereldoorlog. Deze intens droevige en wrede beelden vormen een donkere ondertoon bij de bravoure waarmee Leendert Van Accoleyen het waagstuk van de opgerichte vrachtwagen uitvoert. Zijn idee om een vrachtwagen rechtop te hijsen en de pogingen die hij daartoe doet, zijn beeldende vertalingen van zijn wens om die gevallen mensen weer rechtop te zetten, om ze zo hun leven terug te geven. De immense mankracht die nodig is om het gevaarte op te richten (opzettelijk zónder kraan) is af te lezen aan alle werkmaterialen die door hem op de plaats gebouwd zijn.

Onderweg naar Mars 002, 2021.

Onderweg naar Mars 002, 2021.

Kracht van de kudde, 2021

twee kunstwerken in een wei

Kracht van de kudde, 2021