Curatoren Hendrik Driessen en Rebecca Nelemans presenteren kunstenaars, foto Fred Sonnega.
Persbericht 18 november 2022
De kloosters van de Heilige Driehoek in het Noord-Brabantse Oosterhout vormen in 2023 voor de derde keer het bijzondere toneel voor een hedendaagse kunst biënnale van internationale allure. De h3h biënnale (voorheen Kunst in de Heilige Driehoek) draagt in 2023 Geloof als thema.
Op uitnodiging van de curatoren Hendrik Driessen (voormalig directeur van museum De Pont Tilburg) en Rebecca Nelemans (zelfstandig curator) tonen 24 kunstenaars uit binnen- en buitenland nieuwe en bestaande werken, geïnspireerd door de unieke locatie en de rijke historische en spirituele tradities. Het zijn Ghada Amer, Maarten Baas, David Bade, Marwan Bassiouni, David Claerbout, Delphine Courtillot, Anne Geene, Lisette de Greeuw, Loek Grootjans, Elise ’t Hart, Frank Havermans, Laura Henno, Ann Veronica Janssens, Folkert de Jong, Alicja Kwade, Rudy Luijters, Rick van Meel, Paulien Oltheten, Kathrin Schlegel, Fiona Tan, Fran Van Coppenolle, Ine Vermee, Wessel Verrijt en Dré Wapenaar.
De curatoren hebben daarnaast ook werk geselecteerd van de overleden kunstenaars Piet den Blanken en JCJ Vanderheyden.
Selectie van kunstenaars
De curatoren hechten veel waarde aan de verbinding die een kunstenaar met zijn of haar werk weet aan te gaan met een specifieke locatie binnen het kloostergebied en het thema Geloof. De symbiose die ontstaat tussen het werk en de plek was leidend bij de keuze voor de kunstenaars. De kunstwerken die getoond zullen worden variëren van schilderijen, sculpturen, (geluids)installaties, fotografie en video, tot monumentale ingrepen in het landschap.
We lichten alvast een tipje van de sluier op:
Love Grave door Ghada Amer
In de tuin van Sint Catharinadal presenteert de Egyptisch-Amerikaanse kunstenaar Ghada Amer (Caïro, 1963) het werk Love Grave dat de essentie van het leven aan de orde stelt. Het is gemaakt door de letters van het woord “LOVE” in een grasveld uit te graven tot een diepte die ook wordt aangehouden bij het delven van een graf. Door het woord liefde te verbinden met de dood, vestigt zij de aandacht op de verbanden tussen Eros en Thanatos, tussen volheid en leegte, tussen sterfelijkheid en eeuwig leven. Het zinspeelt ook op het einde van relaties, zowel tussen individuen als volkeren.
Ghada Amer, Love Grave, 2020, Anderson Ranch. Credits Ian Edquist.
Nieuwe foto’s van Marwan Bassiouni
In de kloostergang van de Sint Paulusabdij toont Bassiouni (Morges, Zwitserland 1985) acht nieuwe fotowerken uit de serie New Western Views. De foto’s tonen een raam in een moskee met uitzicht op een stedelijke omgeving of een door mensenhand gevormd landschap. Daarmee verbindt de kunstenaar niet alleen het gebedshuis met haar omgeving, maar ook twee werelden die soms met elkaar botsen.
Marwan Bassiouni, New Swiss Views #01.
Satelliet van Rick van Meel
Juno scale model, een beeld van een satelliet op ware grootte, symboliseert ons verlangen de kosmos te doorgronden en zo onszelf en onze eigen wereld beter te begrijpen. De sculptuur die Rick van Meel (Breda,1985) eerder maakte voor de laatste tentoonstelling van DordtYart, wordt hernomen en geschikt gemaakt om in de buitenlucht op te stellen.
Rick van Meel, Juno Scale Model 1:1, 2019, credits Dick van der Zande.
Buitenwerk van Wessel Verrijt
Een veld achter de Paulusabdij wordt de plek voor een groot werk van de jonge Eindhovense kunstenaar Wessel Verrijt (1992). Zijn beelden roepen associaties op met processies en rituelen, maar ook met de theatrale reuzenoptochten die in Zuid-Nederland en België gehouden worden. Verrijt, die vooral in binnenruimtes exposeert, is door de curatoren gevraagd nu een beeld voor buiten te maken. Tijdens een residentie bij het EKWC zal hij hiervoor onderzoek doen met duurzamere materialen.
Over het thema geloof
De oorspronkelijke betekenis van het begrip geloof is vertrouwen en overtuiging en heeft alles te maken met passie en compassie. We leven in een tijd waarin verschillende ‘waarheden’ naast elkaar bestaan en democratische beginselen steeds meer onder vuur liggen. Begrippen als geloof, hoop en (naasten)liefde krijgen hierdoor opnieuw en breder betekenis. Geloof helpt ons zin te geven aan het leven en om te gaan met het onvermijdelijke einde daarvan. Geloof handelt over beroering, geraakt worden door een dieper besef of gewoonweg over verrukking. Met deze tentoonstelling proberen de curatoren verschillende aspecten van die beleving en hang tot zingeving aan de orde te stellen.