Stichting Kunst in de Heilige Driehoek realiseert elke twee jaar een biënnale van internationale allure. Deze bijzondere kunstroute vindt plaats in het gebied ‘De Heilige Driehoek’, in Oosterhout (NB), de enige plek in Nederland waar nog een combinatie van drie actieve kloosters bestaat. Deze kloosters worden omgeven door parkachtige tuinen, weidse landerijen, oude dreven en een wijngaard. Een unieke plek dus voor het tonen van eigentijdse kunst. De vierde editie van de h3h biënnale draagt de titel A Deeper Shade of Soul en wordt samengesteld door curator Nanda Janssen en assistent-curator Véronique Baar. De h3h biënnale 2025 vindt plaats van 21 juni t/m 3 augustus 2025.
Bezieling en zingeving
Curator Nanda Janssen ontdekte dat de drie kloostergemeenschappen in De Heilige Driehoek een schatkamer zijn. Eén die tot de nok toe gevuld is met allerlei kostbaarheden in de vorm van een prikkelende geschiedenis en met het kloosterleven verbonden waarden en principes. De kloosters zijn op het gebied van levenswijze, levensfilosofie en attitude in potentie een bron van inspiratie voor de wereld daarbuiten. Zo zijn in haar optiek de zusters feministen avant la lettre, leefden deze gemeenschappen al duurzaam voordat het woord werd uitgevonden en hanteren ze de ‘kathedralentijd’, die van de lange lijn. Ook zijn er maar weinig mensen die zo radicaal níet meedoen met de massa, en de waan van de dag naast zich neer kunnen leggen.
Gezien deze rijke bron vertrekt de biënnale van 2025 – anders dan de voorgaande edities – niet vanuit één begrip als thema. De curator gaat uit van een caleidoscopische aanpak. Bezieling en zingeving vormen de grondtoon van deze biënnale. Hoe kan dat ook anders, het is de core business van de kloostergemeenschappen. Deze thema’s worden vervlochten met het kloosterleven en de geschiedenis van de kloosters, waarbij telkens de verbinding gelegd wordt met de maatschappij en de uitdagingen van deze tijd. Op deze wijze maken de kunstwerken die in de h3h biënnale te zien zullen, zijn de ziel van De Heilige Driehoek ervaarbaar.
Nanda Janssen is curator, kunstcriticus en Intendant beeldende kunst voor de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Frankrijk. Ze wordt bijgestaan door Véronique Baar, kunsthistoricus en werkzaam in het (semi)publieke domein. Janssen en Baar werkten onder meer samen aan de integratie van kunst in de metrostations van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn.