Museumtijdschrift nr 5, juli-augustus 2021
Tekst: Anneke van Wolfswinkel
De tweede editie van de Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek in Oosterhout is een ontmoeting tussen eeuwenoude kloosters en kersverse kunst. Dat levert onder het hoogst actuele thema ‘Hoop’ aangename verrassingen op. Er is iets geks aan de hand met het trapveldje naast de Sint-Paulusabdij in Oosterhout: de strakke belijning is gloednieuw en in plaats van goals staan er jonge bomen. Boven een naburig grasveld hangt een ogenschijnlijk uit de losse pols gebouwd vliegtuig en de afrastering van de bloemenweide verderop lijkt wel gemaakt van snoeren van witte eieren. En langs de laan die de abdij verbindt met het klooster Sint-Catharinadal worden voortdurend namen geroepen, alsof mensen iemand zoeken: “Tineke! Aaaanton!”.
Dan luidt ergens een klok en gaat de deur van een kapel open. Twee zusters in witte habijten met zwarte hoofdkappen lopen over het binnenplein: tijd voor het gebed. De kloosters in de Heilige Driehoek van Oosterhout hebben opmerkelijk bezoek deze zomer: de Growing Goals van Maarten Baas, het vliegtuig van Joost Conijn, de eiersnoeren van Maria Roosen en de geluidsinstallatie Calling van Job Koelewijn zijn maar een paar van de kunstwerken die hier zijn neergestreken.