Logica voor de illusie 1990
In 1988 liet Loek Grootjans zich gedurende een maand opsluiten in een geheel verduisterde kamer. De ramen waren geblindeerd, kieren dichtgeplakt en voor de zekerheid werden ook zijn ogen bedekt. Op zoek naar een visueel nulpunt wilde hij zichzelf bevrijden van externe prikkels en letterlijk in zijn eigen hoofd kijken. Na een aantal dagen in het donker werd het zwart in zijn hoofd verdrongen door een roodbruine kleur. Toen na een maand de pleisters van zijn ogen werden verwijderd en hij voorzichtig weer aan het licht moest wennen, kleurde de wereld om hem heen donkergroen. Hierna maakte hij jarenlang monochrome schilderijen in de kleuren roodbruin of groen, als een hommage aan het alles en aan het niets.
Storage for Distorted matter: The Liquid Files 2008 / heden
The Liquid Files is een zich nog steeds uitbreidende verzameling van meer dan driehonderd fessen, gevuld met de in water opgeloste stoffen die Grootjans heeft verzameld. Daarmee is dit het grootste en meest omvattende onderdeel van Storage for Distorted matter. Loek Grootjans nummert en dateert de fessen en beschrijft de vindplaats, het tijdstip en de handeling die nodig was om de inhoud te verzamelen. De beschrijvingen van geur, smaak, vorm of het moment van vergaren monden soms uit in mijmeringen van de kunstenaar. Zo kun je lezen dat hij op 7 augustus 2012 voor het eerst dat seizoen mosselen at: “De mossel zwemt niet graag. Hij blijft het liefst op zijn stek met zijn soortgenoten. … Hoe komt een mossel uit de Waddenzee dan in de Oosterschelde terecht? Hoe echt is dan het water van de Oosterschelde? Hoe echt is water überhaupt? Dat zijn essentiële vragen voor de magazijnmeester.”
Logica voor de illusie, 1990
Storage for Distorted matter: The Liquid Files, 2008 / heden
Storage for Distorted matter: The Liquid Files, 2008 / heden