Guido Geelen

Thorn, 1961

Website

Guido Geelen voert zijn beelden uit in materialen als aluminium en brons, maar hij werkt ook regelmatig met gebakken klei. Het is een aards materiaal, dat vooral gebruikt werd door ambachtslieden. Kunstenaars gebruiken het doorgaans om te boetseren, als voorstadium voor een bronzen beeld. Geelen heeft de klei weer een eigen, zelfstandige rol gegeven en in zijn werk speelt het proces van modelleren, bakken en stollen een belangrijke rol. Daarbij laat hij altijd nadrukkelijk zien hoe zijn beelden zijn gemaakt: in de klei zie je afdrukken van handen en vingertoppen en ook de naden van de mallen zijn nog duidelijk zichtbaar.

 

Zonder titel (2021)

In de kleine ontvangstkamer van Sint Catharinadal hingen ze bijeen: de van hun rijk versierde omhulsels ontdane binnenwerken van zeven antieke boerenklokken uit de Franse Comté, zogenaamde Comtoiseklokken. Guido Geelen heeft de oorspronkelijke gewichten vervangen door in rode klei gevormde voorwerpen die verwijzen naar elementen uit het kloosterleven, zoals timmeren en bouwen, het houden van dieren, boekrestauratie, wijn verbouwen en fruit kweken. Iedere klok slaat op een andere tijd, elk bij aanvang van één van de zeven getijden die het dagritme in het klooster bepalen. Op deze momenten komen de zusters bij elkaar voor hun gebeden. Het leven in een klooster kenmerkt zich door bezinning en verstilling. In gebeden wordt niet alleen stilgestaan bij wat was, maar ook bij wat er nog zal kunnen komen. Hoop is een begrip dat te maken heeft met onze beleving van tijd. We kijken uit naar iets dat in de toekomst wellicht werkelijkheid zal worden.

klokken hangen aan de muur

Zonder titel, 2021

klokken hangen aan de muur

Zonder titel, 2021