Emma van der Put

‘s-Hertogenbosch, 1988

Website

Voor Emma van der Put is de camera als een oog dat aandachtig registreert. In haar montages van stilstaande beelden ontvouwt zich langzaam een totaalbeeld van de omgeving die ze met de camera heeft afgetast. De traagheid van de beweging en het zorgvuldig gedoseerde gebruik van geluid dragen bij aan het beschouwelijke karakter van haar werk. De laatste jaren onderzoekt ze hoe mensen(massa’s) zich tot de stedelijke publieke ruimte verhouden.

Mall of Europe, (2020 – 2021)

In Brussel zijn meerdere Wereldtentoonstellingen gehouden, waarvan die van 1958 de bekendste is. Dat jaar was een kantelpunt in de naoorlogse geschiedenis: dankzij technologische ontwikkelingen nam de welvaart in brede lagen van de bevolking snel toe en groeide het vertrouwen in de toekomst. Behalve het bekende Atomium is er voor die Wereldtentoonstelling ook een modelwijk gebouwd, waarin de modernistische toekomstdromen geconcretiseerd werden. De hoogbouw symboliseert de hoop dat wooncomfort en levensgeluk voor iedereen binnen handbereik zouden komen. Emma van der Put, die in Brussel woont, filmde de grauwe realiteit van deze wijk zestig jaar later en richtte haar camera ook op de huidige nieuwbouwplannen voor het World Expo-terrein. Tussen de vervallen flatgebouwen duiken opnieuw aanlokkelijke posters op van gelukkige mensen in een prachtige omgeving. Ook als dromen niet uitkomen, of zelfs in een nachtmerrie veranderen, blijven we onszelf een toekomst voorspiegelen vol geluk en welvaart.

Naast de film Mall of Europe toonde Emma van der Put ook een nieuwe serie foto’s die als lichtreclames in de ruimte aanwezig waren. De beelden laten zien hoe het verlangen naar controle en zekerheid zichtbaar werd in de publieke ruimte van de stad tijdens de wekenlange lockdown in het voorjaar van 2020. Door de pandemie kwam de stad volledig tot stilstand, straten waren verlaten en bouwprojecten werden tijdelijk stilgelegd. In deze omgeving voelden de billboards bij bouwplaatsen met hun ongewijzigde verbeeldingen van een zorgeloze toekomst plotseling absurd aan.

Mall of Europe, tijdens de Biënnale 2021. Video-installatie en foto’s op lichtbakken.

Mall of Europe, still © Emma van der Put 2018 Courtesy tegenboschvanvreden, Amsterdam

Mall of Europe, still ©Emma van der Put, 2018 Courtesy tegenboschvanvreden, Amsterdam.