Aziz Bekkaoui

Aziz Bekkaoui

Aziz Bekkaoui
Foto: Raymond van Zessen

Voor gerenommeerd modeontwerper Aziz Bekkaoui zijn kunstenaars en kloosterlingen niet zo heel verschillend. “Bij beiden draait het bestaan om passie en toewijding.” Specifiek vanuit zijn eigen discipline voelt hij helemaal een sterke verwantschap. “Patronen maken vergt volledige toewijding, concentratie en precisie in een oneindig streven naar perfectie. Het is echt monnikenwerk. En net als het kloosterleven, dreigt het ambachtelijke patronen maken in Nederland uit te sterven. Het verhuist naar lagelonenlanden. Wat vroeger vanzelfsprekend was, is nu uitzonderlijk en exclusief.” Speciaal voor de biënnale heeft Bekkaoui een installatie gemaakt uit patronen. Die heeft hij in zijn eigen atelier gefabriceerd maar pas bij de opbouw, waar hij een paar weken de tijd voor heeft genomen, besloot hij hoeveel en welke exemplaren waar moesten komen. Dit is maatwerk dat zich plooit naar de ruimte.

“Er gaan honderden, zo niet duizenden uren zitten in patronen voor een collectie. De perfectie van het patroon bepaalt immers de perfectie van de pasvorm van het kledingstuk. Het is een streven naar het sublieme. Ik heb het gevoel dat ik hierin hetzelfde pad bewandel als de zusters en de monniken.”

Hoe de bezoeker er doorheen loopt en hoe hij ernaar kijkt – daar is hij vrij in. “Ik geloof niet in het dicteren van een bepaalde blik”, stelt Bekkaoui. “Ik verleid liever mensen tot het zelf openen van deuren naar verdieping.” Daarbij hoopt hij dat ze zich op een gegeven moment los kunnen maken van de vormen op de vloer en aan de wand, en de toewijding voelen die zit in het maakproces.