Anish Kapoor

Bombay, 1954

Website

Kijken naar de sculpturen van Anish Kapoor is een intense zintuiglijke ervaring. In zijn vroege werken gebruikt hij vaak een diep donkerblauw pigment dat alle licht in zich opneemt, waardoor je het onwerkelijke gevoel krijgt in een peilloze diepte te kijken. De laatste jaren werkt hij juist veel met spiegelend gepolijst staal, dat door de vervormde weerkaatsing van de omgeving een duizelingwekkend effect heeft. Zijn Sky Mirrors staan tijdelijk of permanent in de openbare ruimte, onder meer in Londen, New York en Sint-Petersburg. Ook in Tilburg staat er een, op het voorplein van Museum De Pont. Kapoor, die geboren werd in Bombay, uit een hindoestaanse vader en een joodse moeder, wil met zijn werk het onbenoembare, dat wat achter de zichtbare werkelijkheid schuilgaat, voelbaar maken. Hij bespeelt onze zintuigen met sculpturen waarin begrippen als materie en leegte, licht en donker, onder en boven op losse schroeven worden gezet. De stille aanwezigheid van zijn sculpturen en de krachtige eenvoud van hun vormen nodigen de kijker uit tot een meditatieve houding, gericht op de essentie van de dingen. Sculptuur, waarbij het vaak om volumes en materialiteit draait, gebruikt Kapoor juist om de innerlijkheid van de dingen te onderzoeken en leegte te verbeelden.

 

Untitled en Untitled (2018)

Voor deze twee sculpturen gebruikte Kapoor de bijna witte steensoort albast. Ook hier speelt hij met tegenstellingen: het ruwe en aardse van de buitenkant wordt in balans gehouden door de glad gepolijste binnenkant van de steen waarin de ronde vorm lijkt los te komen en te zweven. Het door de ramen invallende daglicht versterkte die ervaring. Andere werken uit deze reeks van albasten sculpturen hebben een vierkante of rechthoekige uitsparing in het midden die een doorgang suggereert. Maar de ronde vorm in deze beelden doet meer denken aan een vruchtbeginsel of de buik van een zwangere vrouw. Het verschijnen van nieuw leven is een terugkerend thema in zijn werk: eerder maakte hij bijvoorbeeld een uitstulpende vorm op de wand die hij When I am pregnant noemde.

beeld van steen op een sokkel

Untitled, 2018

beeld van marmer op een sokkel

Untitled, 2018

marmeren beeld op een sokkel

Untitled, 2018

stenen beeld op een sokkel

Untitled, 2018