Curator Nanda Janssen (rechts) en assistent-curator Véronique Baar (links) 

Curatoren

Nanda Janssen

Curator, kunstcriticus en Intendant beeldende kunst voor de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Frankrijk. Opereert vanuit Parijs en Nederland.

 

Momenteel bereidt ze onder meer I Hit You With a Flower voor, een omvangrijke groepstentoonstelling die november 2024 opent in het Stedelijk Museum Schiedam en daarna doorreist naar het MABA in de banlieue van Parijs. Recente tentoonstellingen van haar hand zijn: A Touch of Light i.s.m. Colin Huizing, Museum Kranenburgh, Bergen, 2023; Fine Fleur, Omstand, Arnhem, 2023; Fluid Desires, Nest, Den Haag, 2020. Daarnaast schrijft ze essays over en in opdracht van kunstenaars alsook voor kunstinstellingen zoals Centre Pompidou Metz en het Kröller-Müller Museum.

Tot voor kort schreef ze met name over de Franse kunstscene voor tijdschriften als Metropolis M, Museumtijdschrift, See All This en het Belgische Hart magazine. Als Intendant beeldende kunst voor de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Frankrijk stimuleert ze sinds 2018 samenwerkingen tussen kunstenaars uit Nederland en Franse kunstinstellingen. Tenslotte neemt ze zitting in de aankoopcommissie van de Frac Alsace (2024-2026). Andere jury’s waar ze deel van uitmaakte zijn die van de Fondation des Artistes in Parijs, het grootste privéfonds van Frankrijk, van het Institut Français NL i.h.k.v. het residency programma Le Nouveau Grand Tour en van Révélations Emerige, een stimuleringsprijs voor jonge kunstenaars uit Frankrijk.

 

www.nandajanssen.nl 

Véronique Baar

Kunsthistorica en werkzaam in het (semi)publieke domein. Begeleidt kunstopdrachten en ontwikkelt presentatieconcepten voor publieke gebouwen.

 

Kunstopdrachten die ze uitvoert met haar team, QKunst, verbinden hedendaagse kunst en erfgoedlijnen in het landschap; de Nieuwe Hollandse Waterlinie, de koningsroute van Utrecht naar Keulen (Via Regia). In publieke gebouwen gaan bestaande collecties in dialoog met nieuw werk van startende makers; in ‘Samenweven’, voor het provinciehuis van Zuid-Holland, stond textiel daarin centraal. Nanda en Véronique werkten onder meer samen aan de integratie van kunst in de metrostations van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn.

 

www.qkunst.nl