Vincent de Boer en Jonas Wijtenburg
Tijdens elk avond-officie van de zusters Norbertinessen van Sint-Catharinadal in Oosterhout worden alle zusters herdacht die ooit op die bewuste dag zijn gestorven. Omdat dit oudste vrouwenklooster van Nederland al sinds 1271 bestaat, is dit een betekenisvol ritueel. Wanneer de zusters over zichzelf als groep praten, bedoelen ze daar ook alle overleden zusters mee.
Op een brede, tientallen meter lange rol papier kalligrafeert Vincent de Boer de namen, geboorte- en sterfdata van alle zusters van deze gemeenschap. Tijdens de biënnale werkt hij hieraan verder. Net als in het kloosterleven staan in de tekenpraktijk van deze kunstenaar herhaling, orde, ritme, regelmaat en toewijding centraal. Vincent de Boer is een van de kunstenaars die zich verdiept in de gebruiken en geschiedenis van de drie geloofsgemeenschappen en deze verbindt met het heden.
Vincent de Boer: ‘Door urenlang een repetitieve handeling uit te voeren kom ik dicht bij de splitsing van materie en non materie. Het biedt mij verlichting.’ Het bureaublad waaraan gewerkt wordt, fungeert ook als monumentale sculptuur waar de tekening doorheen loopt. Dit ‘werkstation’ is een kunstwerk van Jonas Wijtenburg.
Portret Vincent de Boer, 2024. (foto Fred Sonnega)
Vincent de Boer en Jonas Wijtenburg, 2022, Workstation 3 (foto Robin Meyer)
Details werken Vincent de Boer, 2022.