Een van de ambachten waarmee de kloosterlingen in hun onderhoud voorzagen, was keramiek. De voormalige pottenbakkerij van de Sint-Paulusabdij in Oosterhout wordt deze biënnale voor het eerst opengesteld. Het is een Doornroosje-achtige plek. Op de oude draaitafels, mallen en ovens hoopt het stof zich al twee decennia op. In de toonzaal van destijds komt een mini-expositie met keramiek van de Venezolaans- Arubaanse Samuel Sarmiento.
Opvallend aan het gedetailleerde werk van deze autodidact zijn de schilderingen uit de losse pols die rijkelijk zijn versierd met glazuren, lusters en bladgoud. Samuel Sarmiento verbeeldt de mensheid in al zijn facetten – religie, (cultuur)geschiedenis, kolonialisme, migratie. Er spreekt een eenheidsgedachte uit zijn beschilderde sculpturen: alles is met iedereen verbonden. Caribische mythes zijn favoriet. In zijn voorstellingen komt ook naar voren dat Caribische en Europese archetypen veel overeenkomsten hebben.
Samuel Sarmiento, Procesiones infinitas Front
Samuel Sarmiento, The origin of the worlds (Caribbean Myth) 2024 Front
Locatiebezoek
Portret Samuel Sarmiento, 2024 (foto Fred Sonnega)