Pier Sparta
1995 (FR)
Deze van het klooster afkomstige stoet was op weg naar een onbekende bestemming. De leidende figuur met de aureool rond het hoofd houdt het midden tussen een herder en een profeet. Leidt hij slechts een kudde, of is er meer aan de hand? Deze ziener droeg een vrije interpretatie van de kerktoren – in miniatuur – van de Onze Lieve Vrouwe Abdij, als een boodschap of idee dat beschermd moest worden. Dit motief is afgekeken van Middeleeuwse schilderijen. De takkenbossen in de kar, snoeiafval uit deze tuin, symboliseerden vernieuwing: de overgang van het ene seizoen naar het andere. Dag en nacht stuwden deze hooiwagen voort door de ruimte van de tijd: de bas-reliëfs op de wielen waren personificaties van de maan en de zon. Ook was de oogstkar versierd met bijen, een symbool van werk en organisatie, van wijsheid en bescherming. Al deze symboliek gaf dit Bijbelse tafereel een sacrale allure en spirituele glans.
Personages die het land bewerken, of een sterke band hebben met de natuur of de dierenwereld, en leven met de seizoenen, keren vaak terug in het werk van Pier Sparta. Na herhaaldelijk de tuinier, de boer en de imker te hebben uitgebeeld, wa het nu tijd voor de herder. In metaforische en Bijbelse zin is de herder ook degene die een volk leidt, zielen begeleidt en zorg draagt voor een gemeenschap. Pier Sparta ziet daarin een parallel met zijn leven als kunstenaar: mensen gidsen naar een andere kijk op de wereld – via de kunst. De kunstenaar: ‘Ik geloof in de kracht van dingen, in de energie die uitgaat van bepaalde voorwerpen, elementen en materie. Ook geloof ik in geesten: bepaalde plaatsen zijn bewoond of worden gekweld door geesten.’ Deze animistische inslag waarde ook door deze beeldengroep.
Pier Sparta liet zich voor Le Berger des Âmes (Herder der Zielen) voeden door gesprekken met de zusters, de liturgische tijden (periodes in het kerkelijk jaar zoals de vastentijd), en het decoratieprogramma van dit klooster. Met name de kleurrijke glas-in-lood ramen in de kloostergang, waarop symbolen en wapenschilden prijken die refereren aan tijd, planten, dieren en mensen. Via een achterdeur was dat deze sculptuur binnengeslopen.


